fredag den 7. februar 2014

The Shock Of The Fall



Normalt anbefaler jeg ikke bøger herinde, men nogen gange læser man bare en bog, der er så fantastisk, at man synes hele verden går glip af noget, hvis de ikke også læser den.
Sådan har jeg det med "The Shock Of The Fall"af Nathan Filer.
Jeg kan pt ikke finde på en dårlig ting at sige om denne bog, og jeg vil gå så langt og sige, at den nok er i top 10 over de bedste bøger jeg har læst.

Bogen handler om Matt, som er vores fortæller. Matt har en bror ved navn Simon. Simon har Down Syndrom, og dør ret hurtigt i historien (bare rolig, man ved at han dør bare ved at læse bagpå bogen, så jeg har ikke afsløret noget).
Man er hele tiden godt klar over at Matt har et eller andet med Simons død at gøre, da han hele tiden bebrejder sig selv - man ved bare ikke hvad der er sket, før til allersidst.
Det går også ret hurtigt op for en, at Matt ikke er helt rask, han er mentalt syg, hvilket gør hele fortællingen endnu mere interessant, da bogen er skrevet i jeg-person, så man får lov til at følge med i, hvad der sker, oppe i Matt hoved.
Man følger Matt igennem hans sygdom, og føler med ham, imens han prøver at bearbejde sorgen over sin brors død.

Man bliver taget med på en meget rørende rejse, og det er ingen hemmelighed, at allerede omkring side 20 havde jeg grædt mine første tårer.
Bogen rørte mig utrolig meget. Da jeg selv har en "anderledes" bror, kunne jeg nikke genkendende til mange af de ting Matt fortalte, og jeg kunne relaterer til mange af hans følelser og tanker omkring det hele. Måske er det også derfor at denne bog var så rørende for mig.


Det er ikke kun selve historie der er interessant. "The Shock Of The Fall" er også opbygget på en helt speciel måde.
På et tidspunkt får Matt en gammeldags skrivemaskine af sin bedstemor, og hver gang han skriver på den, skrifter skrifttypen i bogen stil.
Der er "håndskrevet" breve og officielle/formelle breve, og ens læsning bliver pludselig afbrudt af en simpel tegning, og ord der "flyver rundt".
Alt dette gør ikke kun bogen mere interessant stil mæssig, det gør også at man føler endnu mere at man er en del af Matts forvirrende tanker.
Bogen består af en masse flashback, og til tider kan det være svært helt præcist at finde ud af, hvor i historien man er, dette ødelægger dog ikke bogen, det er kun med til at minde en om, at man følger tankerne på en person med skizofreni, og at dennes verden på ingen måde er ligeså simpel opbygget som vores andres.  

Nathan Filer er uddannet psykiatrisk sygeplejerske (er det det danske ord? - tror måske nærmere at det er sygeplejeske på psykiatrisk afdeling) og måske derfor er hans beskrivelses af Matt og hans sygdom ramt så godt.

Jeg synes som sagt at bogen er helt fantastisk og vil varmt anbefale den videre til andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar